Blogs

Groepsdynamiek gaat over vijf fases waarin er van alles gebeurt in de groep en waar jij als leerkracht een belangrijke rol speelt en kunt zorgen voor een positieve beïnvloeding van de groepsdynamiek. Hieronder zijn enkele blogs te vinden van Sabine Wolters met voorbeelden, inzichten en inspiratie over groepsdynamiek en ook over welke rol jij als persoon hierin kunt spelen. 


Tips voor een succesvolle toekomst van kinderen

De wereld verandert. Vaste banen verdwijnen. En wat betekent eigenlijk vandaag de dag een vaste baan nog? Hoeveel zekerheid heb je werkelijk? En wat betekent dit voor het onderwijs?

De kinderen die nu in het basisonderwijs zitten verdienen straks wellicht hun geld met dat wat nu misschien nog niet eens bestaat.

Lees verder …


Nieuwste trend: Op je bek gaan!

Stel dat je alles waarvan je niet weet of het lukt, wel probeert. Dat op je bek gaan cool wordt.

Stel dat we kinderen laten ontdekken, wat we zelf ervaren hebben? Laten ervaren dat wat bij ons mislukt is. Zou het zo kunnen zijn dat ze op basis van eigen ervaringen veel sneller leren? Ze leren waar hun eigen grenzen liggen? En dat er bij hen misschien wel dingen gaan lukken die ons nooit gelukt zijn?

Lees verder …


Neem het stuur in handen en bepaal je eigen weg!

Ben jij de bestuurder van jouw leven of laat jij een ander beslissen waar je naartoe gaat? Ken jij het verhaal al over oorzaak-gevolg? Voor of achter in de bus zitten? En wat heeft dat dan met school te maken? Of met jouw leven?

Hoe kan het nou dat de ene klas geweldig functioneert en het in de andere klas zo’n puinhoop is. Dat het die ene leerkracht wel steeds lukt om de groep naar z’n hand te zetten? De leerkracht maakt het verschil, en wat in die leerkracht maakt nou werkelijk het verschil?

Ik neem je mee in het verhaal van de levensbus.

Lees verder …


Iedereen wordt gevormd

Jouw klas, jouw groep. Zoveel kinderen, zoveel verschillen. En dit is natuurlijk niet alleen maar zo bij kinderen. Kijk maar eens om je heen. Zoveel collega’s, zoveel verschillen.
Met als groot verschil dat wij als volwassenen hebben geleerd om ons te houden aan afspraken, aan de norm, we ons weten te gedragen. Ook ieder op z’n eigen manier. Want wat heb jij als volwassene meegekregen van thuis?  ‘Brutalen hebben de halve wereld’ of juist ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Twee uitersten.
Stel je eens voor dat je juist die andere boodschap meegekregen zou hebben, hoe was jouw leven dan anders geweest?

Lees verder …


Niet over opvoeden. Niet lezen als je niet nieuwsgierig bent.

Luister je wel naar mij?

Heb je ook weleens dat kinderen juist dat doen waarvan je net gezegd hebt dat je dat niet wilt? Je hebt het nog zo duidelijk gezegd en toch, op een of andere manier dringt het niet tot ze door.

‘Niet oversteken’ en hup… daar rennen ze de straat op. Of …. ‘Vandaag gaan we niet op de computer’ en geheid wordt er even later gevraagd ‘Wanneer mag ik op de computer?’. Of je zegt ‘Vrijdag ben ik er niet’ en de volgende dag wordt er aan je gevraagd … ‘Waar was je nou?’. ‘Niet laten vallen’ en hupsakee daar ligt het op de grond.

Typische voorbeelden waarbij je juist het tegenovergestelde krijgt van wat je wèl wilt. Hoe kan dat nou?

Lees verder …