Recensies

Susan Lettert | Groepsleerkracht Prinseschool

Wij hebben met onze groep 8 drie ochtenden mogen werken aan het project ‘klaar voor de start.’De kinderen en ikzelf hebben dit als zeer positief ervaren. De kinderen werden zelfbewuster van hun eigen kunnen en leerden op een andere manier te kijken naar bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld: hoe werk ik samen, hoe geef je elkaar een compliment, wanneer geef je aan als je iets niet prettig vindt en hoe kun je ervoor zorgen dat ‘een kopje half vol is i.p.v. half leeg.’ Sabine heeft mijn groep super begeleid. De interactie met de klas was fantastisch. Ik vond het mooi hoe snel Sabine een veilig klimaat heeft gecreëerd terwijl ze de kinderen hiervoor niet kende. Door de juiste vragen te stellen, voelden de kinderen zich begrepen. ‘Iedereen is even mooi anders’, daar hebben de kinderen over gesproken. Er was een open sfeer, er was vertrouwen en er werd vooral veel gelachen! Een bijzonder project waar een groep veel aan kan hebben.


Bianca Wiegant | Leerkracht Speciaal Onderwijs

Nadat ik bij Sabine de basis- en vervolgtraining NLP heb gevolgd ben ik heel anders naar de wereld om me heen gaan kijken. Zo heeft bijvoorbeeld het begrip “bus” voor mij een totaal nieuwe invulling gekregen. Ik leerde dat ik in elke situatie “zelf achter het stuur kan gaan zitten”, dat ik dus ALTIJD overal zelf een keus in heb. De keus of ik er een leuke dag van ga maken, of dat ik gaat mopperen. De keus of ik van mijn gezin ga genieten of dat ik mezelf verlies in de beslommeringen van alle dag. De keus of ik mijn grenzen aangeef of dat ik altijd maar “ja” zeg op alle verzoeken van anderen. De keus of ik me erger aan iemand of dat ik me realiseer dat een ander nu eenmaal anders gevormd is en daardoor anders in het leven staat, De keus of ik op mijn werk alleen maar bezig ben met wat moet of dat ik ook zie wat mag en kan. Kortom: ik leerde dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen geluk.

Bovendien weet ik nu wat voor mij de belangrijkste waarden zijn waardoor ik beslissingen kan nemen waar ik echt achter sta en waar ik me echt goed bij voel. Ik heb meer inzicht gekregen in mijn eigen handelen en communicatie en hoe anderen daarop reageren. De NLP cursussen van Sabine hebben me heel veel gebracht. Ik weet zeker dat iedereen die de cursus doet verbaast zal zijn over wat er voor hen zou kunnen veranderen.


Marianne Kroezen | Trainer

Sabine is een bruisende persoonlijkheid! Ze heeft een enorme kennis van NLP en oplossingsgericht werken die ze combineert met haar achtergrond in 20 jaar speciaal onderwijs. Ze heeft het talent om mensen met zich mee te krijgen, energie te creëren en te bouwen op wat er wel is. In het onderwijs met de kinderen, de leraren of juist de ouders, bij Sabine is er een veilige energieke sfeer wat maakt dat er werkelijk mooie stappen gemaakt worden!


Veroniek Kortink & Crista Muller | OBS De Esmarke (Groepscursus: Lekker in je vel | Mei & juni 2016)

Door bepaalde problematiek in één van de groepen 7 waren wij op korte termijn opzoek naar ondersteuning van het groepsproces. Toen zijn wij gaan zoeken en via Veroniek, zij kende Sabine vanuit de Prinseschool, kwamen we bij Jij InZicht terecht. Sabine is enthousiast en gedreven in haar doen en laten. Ze heeft ook authenticiteit en kennis van zaken. Ze is betrokken bij het wel en wee van de groep, maar ook persoonlijk bij de kinderen. Dit sprak ons erg aan! Door het empathisch vermogen van Sabine heeft ze het vertrouwen van de kinderen gewonnen, waardoor de kinderen zich steeds meer openstelden en daardoor elkaar anders gingen bekijken en benaderen. Sabine had dem oe om ook terug te blikken en samen met ons te kijken hoe we de vervolgstappen gingen invullen, waarbij het mooi was dat Sabine zich kwetsbaar kon opstellen.

Dankzij de cursus kunnen en durven de kinderen zichzelf en de ander nu te zien en ze zijn aanspreekbaar op hun eigen gedrag. Er is samen een doorbraak gerealiseerd waardoor kinderen meer zichzelf durven te kiezen; dit heeft zeker hun zelfvertrouwen vergroot. Ook heeft het ons, de professionals, geholpen om een opening te creëren waarin bepaald gedrag bespreekbaar aan het worden is.


Mireille Sarink | directeur Montessorischool ’t Heem (Hengelo) | januari 2017

Sabine vroeg mij of ik een stukje wilde schrijven over onze ervaring m.b.t. De Trainingsboerderij. Hier hoefde ik niet lang over na te denken, ik zou er wel een boek over kunnen schrijven! Maar ik zal het kort houden:

Na de eerste bijeenkomst met mijn team op De Trainingsboerderij zitten we weer voorin de bus! Dat wil zeggen het hebben “het stuur” weer in handen en bepalen onze eigen koers. In tegenstelling tot het klagen op de achterbank, over alle zaken die niet goed gaan: “we kunnen er namelijk niets aan doen dat het regent, de kinderen zo druk zijn, we weer naar die vergadering moeten”. Maar hoe we ermee om gaan is wel aan ons!

We kijken nu als team meer naar onze eigen rol en onze invloed op het geheel. We durven elkaar aan te spreken: “is het gezellig op de achterbank?” (daarmee zeggen we: houdt eens op met klagen en kom in beweging!). Tevens kunnen we nu vanuit een andere positie naar communicatie en conflicten kijken. Niet alleen maar vanuit “ik”, maar ook uit de situatie kunnen stappen en vanuit verschillende invalshoeken kunnen kijken. Meer begrip voor een ander op kunnen brengen.

We zijn ons meer bewust van de taal, en de inpact die onze taal op de ander heeft. Hoe anders klinkt het als je vraagt “hoe komt het dat…?” i.p.v. “waarom…?”. Dat je zegt “ja, en…” i.p.v. “ja, maar…”. Deze inzichten, en vele andere, heb ik opgedaan tijdens mijn eigen NLP-traject. Het is zo gaaf om dit met m’n team, ouders, leerlingen en andere betrokkenen te kunnen delen! Dan heb ik het nog niet eens over de veranderingen die NLP met zich meebrengt in de onderliggende samenwerking/communicatie.

Mijn team kennis laten maken met NLP is de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb!

't Heem Mireille Sarink

Mireille Sarink
Directeur Montessorischool ‘t Heem