Mireille Sarink, directeur Montessorischool ’t Heem (Hengelo), liet haar team kennismaken met NLP. Op De Trainingsboerderij kwam het team bijeen en namen vele mooie en waardevolle inzichten mee. Lees hieronder de reactie van Mireille.


Sabine vroeg mij of ik een stukje wilde schrijven over onze ervaring m.b.t. De Trainingsboerderij. Hier hoefde ik niet lang over na te denken, ik zou er wel een boek over kunnen schrijven! Maar ik zal het kort houden:

Na de eerste bijeenkomst met mijn team op De Trainingsboerderij zitten we weer voorin de bus! Dat wil zeggen het hebben “het stuur” weer in handen en bepalen onze eigen koers. In tegenstelling tot het klagen op de achterbank, over alle zaken die niet goed gaan: “we kunnen er namelijk niets aan doen dat het regent, de kinderen zo druk zijn, we weer naar die vergadering moeten”. Maar hoe we ermee om gaan is wel aan ons!

We kijken nu als team meer naar onze eigen rol en onze invloed op het geheel. We durven elkaar aan te spreken: “is het gezellig op de achterbank?” (daarmee zeggen we: houdt eens op met klagen en kom in beweging!). Tevens kunnen we nu vanuit een andere positie naar communicatie en conflicten kijken. Niet alleen maar vanuit “ik”, maar ook uit de situatie kunnen stappen en vanuit verschillende invalshoeken kunnen kijken. Meer begrip voor een ander op kunnen brengen.

We zijn ons meer bewust van de taal, en de inpact die onze taal op de ander heeft. Hoe anders klinkt het als je vraagt “hoe komt het dat…?” i.p.v. “waarom…?”. Dat je zegt “ja, en…” i.p.v. “ja, maar…”. Deze inzichten, en vele andere, heb ik opgedaan tijdens mijn eigen NLP-traject. Het is zo gaaf om dit met m’n team, ouders, leerlingen en andere betrokkenen te kunnen delen! Dan heb ik het nog niet eens over de veranderingen die NLP met zich meebrengt in de onderliggende samenwerking/communicatie.

Mijn team kennis laten maken met NLP is de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb!

't Heem Mireille Sarink

Mireille Sarink
Directeur Montessorischool ‘t Heem


Klik hier om meer recensies te lezen.